کارهایی که باید پیش از تأسیس شرکت خودتان انجام دهید

کارهایی که باید پیش از تأسیس شرکت خودتان انجام دهیدReviewed by رضا بیگدلی on Jun 25Rating: 5.0کارهایی که باید پیش از تأسیس شرکت خودتان انجام دهیدکارهایی که باید پیش از تأسیس شرکت خودتان انجام دهید

اگر ایده‌ی تجاری خوبی دارید و تصمیم گرفته‌اید کسب‌وکار خود را راه بیندازید، احتمالاً خیلی خوشحال و هیجان‌زده‌اید. ولی اول یک‌ قدم به عقب بردارید و پیش از اینکه از شغل فعلیتان استعفا بدهید، ببینید آیا همه‌چیز را درست محاسبه کرده‌اید؟در شروع یک کسب‌وکار، هر اشتباه کوچکی می‌تواند به آسیب‌های جبران‌ناپذیری بینجامد. پس اگر مصمم هستید که وارد شغل جدید شوید، اول فهرستی از مزایا و معایب آن بنویسید. قبل از کناره‌گیری از شغل قبلی، باید به یک سری نکات توجه کنید که ما در این مطلب به ده مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱- تحقیقات خود را کامل کنید

ممکن است فکر کنید بهترین گزینه قبل از اینکه وارد حرفه‌ی جدید خود شوید این است که شغل قبلی‌تان را ترک کنید؛ ولی این‌طور نیست. بهترین راه امن و سودمند این است که وقتی کسب‌وکارتان را شروع کنید که هنوز شاغلید. این کار باعث می‌شود انتقال حرفه‌ای شما از یک کارمند به یک کارآفرین، در مسیر آرام‌تر و هموارتری پیش برود.اگر هنوز تحقیقاتتان کامل نشده است، پیدا کردن دفتر کار و انبار شرکت، کار عاقلانه‌ای نیست. آیا ورودی و خروجی، هزینه و ارزش‌افزوده‌ی محصول یا خدماتی را که در دست تولید دارید می‌شناسید؟ آیا محصول شما منحصربه‌فرد است؟ و مهم‌تر از همه، آیا مطمئن هستید که کالا یا خدمات شما در بازار فروش خواهد داشت؟ تحقیقات پیش‌زمینه‌ای که نقشی حیاتی در شروع کسب‌وکار دارند، به همین موارد محدود نمی‌شوند:

  • اطلاع کامل و دقیق از کالا و خدمات
  • شناختن مخاطبان و خریداران
  • تحقیق در مورد رقبای تجاری
  • پیدا کردن تیم‌های مناسب کاری
  • پیدا کردن بهترین و سودآورترین کانال‌های فروش و بازاریابی

۲- نوشتن طرح کسب‌وکار

هنگامی‌که تحقیقاتتان کامل شد، باید آن‌ها را روی کاغذ پیاده کنید. نوشتن طرح کسب‌وکار پیش از غرق شدن در کار جدیدتان ،یکی از کلیدهای اصلی موفقیت شما است. طرح کسب‌وکار برنامه‌ی شرکت شما را به سرمایه‌گذاران ،شرکا و سهامداران شرکت نشان می‌دهد و معمولاً شامل این موارد است:

  • مرور کلی
  • خلاصه اجرایی
  • توصیف شرکت
  • طرح عملیات، اهداف، بینش و مأموریت شرکت
  • اطلاعات بازار و صنعتی که وارد آن شده‌اید
  • توصیف کالا و خدمات شما
  • استراتژی شما بعد از ورود به بازار
  • تیم مدیریتی و تیم کاری
  • طرح بازاریابی
  • طرح عملیاتی
  • طرح مالی
  • یک ضمیمه با اطلاعات دقیق‌تر و مدارک قابل استناد

۳- گزینه‌های جمع‌آوری سرمایه را مشخص کنید

قبل از اینکه سرمایه‌ی اولیه شرکت را تأمین کنید ، باید امور مالی خود را بررسی کنید. اگر پول خیلی محدودی در اختیار دارید، با توجه به اجاره‌ی دفتر شرکت و قبض‌هایی که باید پرداخت کنید، کار دشواری پیش رو دارید. علاوه بر برنامه‌ریزی مالی شخصی، باید یک طرح مالی هم برای استارتاپ خود داشته باشید. معمولاً سه گزینه وجود دارد:

  • یک یا چند سرمایه‌گذار
  • پس‌انداز شخصی شما
  • کمک‌هزینه‌ی راه‌اندازی پروژه

در هر صورت شما باید پیشاپیش برای آن برنامه‌ریزی کنید. اگر نتوانید سرمایه‌ی اولیه‌ی شروع کسب‌وکار را تهیه کنید، تجارت شما دچار رکود خواهد شد و شما را دچار مشکلی می‌کند که چاره‌اندیشی برای آن آسان نیست.

۴- ساختار کسب‌وکار خود را تعریف کنید

قبل از اینکه شغل قبلی خود را ترک کنید، باید ساختار کسب‌وکار خود و مخصوصا ساختار حقوقی آن را مشخص کنید. شما می‌توانید کسب‌وکار خود را به یکی از انواع شرکت‌های زیر تبدیل کنید:

  • شرکت مختلط
  • شرکت با مسئولیت محدود
  • شرکت سهامی یا مشارکتی
  • شرکت تضامنی
  • مالکیت یگانه

این نکات را هم از یاد نبرید:

  • پیچیدگی‌های عملیاتی
  • مسئولیت‌ها
  • مالیات
  • مدیریت و کنترل
  • سرمایه
  • پروانه شرکت، مجوزها و قوانین، آیین‌نامه‌ها

۵- شیوه‌ی به‌کارگیری منابع

در ابتدای کار شرکت باید تا جایی که می‌توانید از هزینه‌های اضافه اجتناب کنید. باید نگاهی به منابع در دسترس خود داشته باشید. مثلاً ممکن است دوستی داشته باشید که بتواند طراحی و توسعه‌ی وب‌سایت شما را انجام دهد، این افراد برای کارشان نرخ مناسبی به شما می‌دهند و همان‌طور کار می‌کنند که شما می‌خواهید.اگر دوستانی دارید که کسب‌وکار شخصی خود را دارند، با آن‌ها تماس بگیرید و از آن‌ها بخواهید که اگر حسابدار قابل‌ اعتماد و کارشناس بازاریابی خوبی می‌شناسند به شما معرفی کنند. خودتان هم کتاب‌ها و مقالات آنلاین کارآفرینی را مطالعه کنید و اطلاعات خود را در زمینه‌ی مسئولیت جدیدتان بالا ببرید.درنهایت، استخدام کارشناسان مختلف می‌تواند برای شما هزینه‌ی زیادی داشته باشد. بجای آن، روی آموزش تیم خود سرمایه‌گذاری کنید و ببینید چه دوره‌های آنلاینی را می‌توانند بگذرانند تا مهارتشان افزایش پیدا کند. در حال حاضر دوره‌های آنلاین خوبی برای مهارت‌هایی همچون سئو، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی محتوا وجود دارند.

۶- شغل قبلی خود را به شیوه‌ی مناسبی ترک کنید

اگر در هنگام ترک شغل قبلی‌تان، مدت قراردادتان را به پایان نبرده باشید، وظایف نهایی خود را تکمیل نکرده باشید و فرد جایگزین خود را آموزش نداده باشید، یکی از بدترین و غیرحرفه‌ای‌ترین تصمیمات خود را گرفته‌اید.درست است که می‌خواهید کسب‌وکار خودتان را شروع کنید، ولی نمی‌توانید مطمئن باشید که حتماً به موفقیت و سودآوری می‌رسید یا اینکه شرکت قبلی دیگر هرگز برایتان مفید نخواهد بود. شما نباید تمام پل‌های پشت سرتان را خراب کنید و فکر کنید دیگر گذرتان به گذشته نمی‌افتد. برعکس، با یک رفتار مدبرانه و برخورد صحیح، می‌توانید شرکت قبلی را در کنار خودتان داشته باشید. شاید یک روز کارفرمای قبلی شما شرکتتان را به مشتریان توصیه کند و به آن‌ها بگوید که شما فرد مورد اعتمادی هستید.

۷- جزئیات کوچک برنامه‌ها را فراموش نکنید

به‌عنوان یک کارآفرین برایتان راحت خواهد بود که تصویر و نمای کلی کسب‌وکار و محصولاتتان را ببینید؛ ولی اگر به جزئیات توجه نکنید، نمی‌توانید الگو و قالب خوبی برای شرکتتان تهیه کنید. برنامه‌ریزی کلید اصلی کسب‌وکار و است و جزئیاتی مثل انتخاب کانال‌های رسانه‌ای اجتماعی مناسب، به‌روز کردن ایمیل‌ها و حتی به خاطر داشتن زمان و مبلغ مالیات، برای موفقیت شرکتتان اموری ضروری هستند.

۸- دفتر شرکتتان را انتخاب کنید

خیلی از مردم فکر می‌کنند وقتی می‌خواهند شرکت جدیدشان را تأسیس کنند، تا زمانی که اوضاع روی روال مناسب قرار بگیرد و یک تیم خوب پیدا کنند، می‌توانند کارها را در خانه انجام بدهند. اگرچه ممکن است این کار در مدت کوتاهی پاسخگو باشد؛ ولی در بلندمدت گزینه‌ی مفیدی نیست.اگر انتخاب کنید که کارتان را از خانه شروع کنید، باید بتوانید بین فضای کاری و فضای شخصی تمایز قائل شوید و تعادل برقرار کنید. اگر همه‌ی روز در تخت خوابتان مشغول کار با کامپیوتر باشید، زندگی‌تان از سلامت خارج می‌شود که می‌تواند تأثیر معکوس و منفی بر پیشرفت شرکت داشته باشد.

۹- یک رزومه کاری یا ترکیبی از نمونه کارهایتان را آماده کنید

شاید فکر کنید اگر کسب‌وکار خودتان را راه بیندازید، دیگر هرگز به رزومه کاری نیازی نخواهید داشت. این فکر بسیار اشتباهی است. شما باید یک رزومه توسعه‌یافته و نمونه محصولات خود را به سرمایه‌گذاران، متخصصانی که می‌خواهید استخدام کنید و مشتریانتان نشان دهید و ثابت کنید که کاری باارزش انجام می‌دهید.

و درنهایت

به یاد داشته باشید که شروع یک کسب‌وکار، بیش از آنکه تصور می‌کنید چالش‌برانگیز خواهد بود. قبل از اینکه حتی کسب درآمد کنید، باید به‌صورت دائمی روی برنامه‌ها و طرح‌های خود کار کنید. با به‌کارگیری نکاتی که در این مقاله ذکر شد، می‌توانید سودآورترین و بهترین مسیر شغلی و حرفه‌ای را چه به لحاظ حرفه‌ای و چه به لحاظ احساسی تجربه کنید.